Jongens, wat is er aan de hand?

» Geplaatst door op 10 oktober 2012 in Blog, Featured | 0 reacties

Jongens, wat is er aan de hand?

JONGENS, WAT IS ER AAN DE HAND?
10 oktober, eerste avond in de collegereeks Jongens, wat is er aan de hand?

Het Instituut voor Interdisciplinaire Studies Amsterdam organiseert een inmiddels volgeboekte collegereeks: Jongens wat is er aan de hand? www.iis.uva.nl

9 colleges van 10 oktober t/m 19 december 2012

Download het Rapport 

10 oktober: De eerste avond was een groot succes!

Een groot succes niet zo zeer omdat er nieuwe dingen aan bod kwamen maar doordat deskundigen uit de praktijk hun frustraties en pogingen tot oplossingen voor het voetlicht brachten. Stephan Sanders verbond ieders bijdrage op sprankelijke wijze en wist via prikkelende vragen de deelnemers tot kernachtige uitspraken te dwingen.

 

Maatschappelijke dienstplicht

Prof. Louise Gunning, voorzitter college van bestuur UvA, wil invoering van de maatschappelijke dienstplicht doordat een te hoog  percentage jongens van studie switcht: geef ze anderhalf jaar respijt, laat ze rijpen. Frank van Kampen, hoofd studentenzaken UvA en Hendrikje Veerman, begeleidingsdeskundige van HvA en UvA, pleiten beiden voor een gap year voor zowel jongens als meisjes met een begeleidingstraject zodat ze kans krijgen zich zelf beter te leren kennen.

 

Mijn commentaar: Maatschappelijk dienstplicht lijkt mij voor velen prima: niet alleen hebben de jongeren meer tijd om zich zelf beter te leren kennen maar bovendien worden de verschillende lagen van de bevolking weer net als bij de militaire dienst aan elkaar bloot gesteld. Ik denk wel dat de jongeren die al duidelijk weten welke kant ze op willen, meteen door moeten kunnen gaan. Wiskundige rijping moet je niet uitstellen en voordat je een medisch specialist bent duurt toch al lang genoeg.

 

Jongens klieren zich naar eindexamen Havo

Joost van Rijn, directeur van O.R.S. Lek en Linge te Culemborg, verbaast zich over de ongelijke behandeling van jongens in vergelijking met meisjes; een jongen moet voor de Cito-toets in groep 8 547 punten hebben om naar het Vwo te mogen en een meisje slechts 545. Zij haalt de eindstreep toch wel door de betere werkhouding.

Van Rijn viel op dat steeds meer jongens in het Vwo uitvallen. Hij ontwikkelde op zijn school een jongensvriendelijk programma met meer sport, meer structuur  en meer controle op het huiswerk. Rens Koole, directeur van de Luzac Colleges en Opleidingen Nederland, valt op dat persoonlijke begeleiding wonderen doet en dat op het Luzac jongens op het CSE voor 11 van de 13 vakken hoger scoren dan de meisjes. Hendrikje Veerman merkt op dat de afgestroomde jongens zich op het Havo dood vervelen en door hun slecht ontwikkelde werkhouding ook meer dan de meisjes  uitvallen op het HBO: ze zijn jaren onvoldoende uitgedaagd.

Lauk Woltring: “Ondergestimuleerde jongens zijn een hel in de klas.”

 

Mijn commentaar: Je voorkomt de uitval van de jongens het meest effectief in de onderbouw. Begeleid hen door hen te leren te reflecteren op hun werkhouding en door hen slimmer te leren  leren. Voorkom onderpresteren. Zorg dat de lessen meer jongensvriendelijk worden: meer competitie, uitdagende opdrachten en humor.
Eis vakbekwame docenten, geef ze meer salaris (status) en reduceer de taakomvang.

 

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>