Selectie aan universiteitspoort ook in de VS in nadeel van jongens

» Geplaatst door op 16 augustus 2017 in Blog, Featured | 0 reacties


Tot mijn verbazing vertelde een derdeklasser mij twee jaar terug dat hij van zijn ouders in de paasvakantie zijn cv moest bijwerken. Daar bleek hij snel mee klaar. Hij kon alleen de basisschool en de hockeyclub erop zetten. Hij had zich wel alvast opgegeven voor een vermeldenswaardige talencursus in het buitenland. Toen leerlingen van mijn laatste examenlichting ontdekten dat niet alleen het gemiddelde cijfer van het vijfde klas-eindrapport meetelde voor de toelating geneeskunde maar ook hun activiteiten buiten school, zocht menigeen naarstig naar een baantje in een verzorgingshuis want ook daar scoor je punten mee.

De selectie aan de universiteitspoort zet leerlingen aan om opportunistisch een cv samen te stellen en dat gebeurt steeds eerder in de schoolcarrière ook hier in Nederland. De hysterie is nog niet zo groot als die Marleen Stam in de VS meemaakt, zie VK 9 aug 17 Harvard aan Noordzee. Zij beschrijft hoe haar slimme zoon door een relaxte houding zijn kansen op een goede universiteit en daarmee de bijbehorende beurzen verspeelde. En dat nu hij 17 is, hij eindelijk begrijpt hoe hij zijn kansen heeft vergooid.

We weten inmiddels allemaal dat jongenshersenen later rijpen dan die van meisjes vooral het deel betrokken bij de planning en het vooruitzien. Minder jongens dan meisjes halen in Nederland een vwo-einddiploma: 85 jongens op 100 meisjes. Hoe vroeger de selectie, hoe meer in het nadeel van de jongens. Hoe hoger de eisen aan de poort hoe opportunistischer jongeren zullen gaan manoeuvreren waarbij meisjes eerder bereid zijn dit te doen dan jongens. En hoe groter het verschil tussen het percentage meisjes en jongens dat tot de studie geneeskunde wordt toegelaten. Waak voor Amerikaanse toestanden!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>