Lezingen voor ouders
Tijdens lezingen en workshops komen recente ontdekkingen van hersenonderzoek aan de orde en de rol die hormonen spelen bij hun ontwikkeling. De puberteit is de periode waarin de hormonen soms opeens de overhand krijgen op de PFC. Als dit rationele deel van de hersenen is uitgeschakeld, leidt dat tot ‘puberaal’ gedrag. Jongens gaan hierin verder dan meisjes: ze gamen meer uren per dag, ze maken minder huiswerk, worden er vaker uitgestuurd, krijgen meer ongelukken in het verkeer en hebben meer problemen met alcohol. Ze raken bovendien op school achter bij de meisjes. Hoe ga je daar als ouder mee om?
Allerlei ideeën en neuromythen worden tegen het licht gehouden. Er worden resultaten getoond van onderzoek onder andere van het Stedelijk Gymnasium Haarlem. Er is alle gelegenheid tot discussie. De deelnemers maken actief kennis met werkvormen, die gunstig zijn voor jongens. Ouders kunnen hierdoor het gedrag van hun kind beter begrijpen.
Reacties op lezingen en workshops:
“Wat was dat een leuke avond! We hebben allemaal genoten van je enthousiasme en je kennelijke liefde voor je vak. Ik kreeg eigenlijk weer een beetje heimwee naar die over elkaar rollebollende jongens!
Het was de drukst bezochte algemene avond ooit. Geweldig dat er zoveel belangstelling voor de jeugd en het onderwijs is.” Henny Meijer, VVAO Kennemerland.
“Interessante lezing over zeer actueel onderwerp: het verschil tussen jongens en meisjes in het onderwijs. Naast theorie ook veel ervaringen uit de praktijk. In bepaalde opzichten een eye opener, met nuttige tips en aandachtspunten voor ouders. Mevrouw Sevenster is duidelijk een (ervarings)deskundige op dit gebied!” Janine Schumacher, OBS Parkenschool Apeldoorn.
Voor informatie en aanmeldingen, neem contact op via contactpagina
Aanbevolen literatuur:
Crone, Eveline, 2008, Het puberende brein, Amsterdam, Bert Bakker
Crone, Eveline, 2012, Het sociale brein van de puber, Amsterdam, Bert Bakker