lezingen en workshops Scholen

Lezingen en workshops voor scholen

Tijdens lezingen en workshops wordt ingegaan op recente ontdekkingen van hersenonderzoek en de invloed van hormonen. Hoe ga je als docent en school om met de teleurstellende resultaten van de jongens: welk beleid kun je daarop inzetten?

 

“Physical brain break”:  springen in de les

Allerlei ideeën en neuromythen worden tegen het licht gehouden. Er worden resultaten getoond van onderzoek op onder andere het Stedelijk Gymnasium Haarlem. Welke maatregelen kan de school invoeren bij het ontwikkelen van jongensbeleid? Docenten maken actief kennis met werkvormen die gunstig zijn voor jongens. Zij bespreken daarna in hoeverre zij deze willen toepassen in hun lessen. Er is alle gelegenheid tot discussie.

 

Ondergestimuleerde jongens zijn een hel in de klas.

Lauk Woltring, expert jongensprobleem

 

Tips voor in de klas:
Het is zaak jongens actief bij de les te houden:
– Physical brain break: 1 of 2 minuten springen in de les zodat het bloed weer goed doorstroomt naar de hersenen.
– Repeteren=activeren: elkaar twee aan twee stof laten uitleggen zodat duidelijk wordt in hoeverre de stof begrepen wordt en als steun om hem in de hersenen vast te leggen.
– Visuele stimulans: tijdens de toelichting van een nieuwe praktische opdracht of werkstuk het resultaat van een soortgelijke opdracht van het vorige jaar laten zien. Dit biedt vooral jongens een houvast.
– Competitie: wedstrijdjes als didactisch hulpmiddel boeken bij jongens meer succes dan standaardlessen.
– Frutsels: Geef jongens die dat nodig hebben aan het begin van de les een frutsel, een voorwerp met een interessante structuur. Het manipuleren van deze voorwerpen stimuleert de bloedstroom waardoor het makkelijker wordt om bij de les te blijven.

Voor informatie en aanmeldingen neem contact op via contactpagina.