Ouders

Ouders vroeger en nu
Waarom is het tegenwoordig zo lastig een kind te begeleiden? Waarom zijn jongeren nu minder gemotiveerd om goed te presteren dan vroeger? Deze generatie leerlingen vindt school minder belangrijk dan hun ouders destijds. De sociale media en games zijn nu de grote verleiders. Tijdens het gamen komt bij het nemen van een juiste beslissing dopamine vrij. Dit is het hormoon van het beloningscentrum. Hoe langer je speelt, hoe prettiger je voelt. Onderzoek wijst uit dat jongeren tussen 12 en 14 jaar daaraan gemiddeld 4½ uur per dag besteden. Ook hebben meer leerlingen allerhande baantjes, wordt in de weekenden het dag-nachtritme behoorlijk verlegd en drinken ze op lagere leeftijd meer alcohol. Kortom: school neemt nu een minder belangrijke positie in dan voorheen.

 Jongensgedrag
Basisscholen geven bij dezelfde score eerder een meisje een hoger schooladvies dan een jongen. Jongens scoren vaak lager dan je op basis van hun testresultaten zou mogen verwachten. Zij blijven vaker zitten en doen dus langer over hun school. In 2011 behaalden 1.900 jongens minder een vwo-diploma dan meisjes. In dat jaar was 46% van de eerstejaars-studenten een jongen.

Waar zijn die jongens gebleven? De onderbouw is de kritieke periode. Jongens hebben vaker dan meisjes problemen met het invullen van hun agenda, het opruimen van hun bureau, het maken van een planning en met het vooruit werken bij grote stukken stof.
Als zij zich in de onderbouw één of twee jaar beperkt inzetten, krijgen zij in het bijzonder problemen met de talen. Door een gebrekkige woordenschat en grammaticakennis verliezen ze de moed, scoren ze laag en kunnen ze blijven zitten. Als ze naar een lager schoolniveau worden verwezen, raken zij vaak teleurgesteld door het gebrek aan uitdaging.  Extra ondersteuning bij plannen en leren ‘leren’ in de onderbouw is dus voor deze jongens noodzakelijk: juist in deze periode blijven meer jongens dan meisjes zitten. Een deel van hen wordt onderpresteerders.

 

Jongens vertonen slack gedrag: gepassioneerde onverschilligheid.”

Hendrikje Veerman, begeleidingsdeskundige HvA

 

Aanpak door ouders
Wat kunnen ouders doen als hun zoon geen goede resultaten behaalt? Ouders moeten zich niet afwachtend opstellen. Het is verstandig om goede afspraken te maken als je kind lang achter de computer bezig is. Doe dit al in het begin van de onderbouw of nog eerder. Zorg voor goede voeding op regelmatige tijden en zie toe op voldoende slaap. Pubers hebben veel slaap (8-9 uur) nodig maar voelen zich ’s avonds juist niet moe, zeker niet als ze aan het gamen zijn of een filmpje kijken.

Ouders kunnen overhoren, helpen met het opruimen van het bureau en met een dagelijkse planning. Blijkt dit allemaal niet te lukken, dan kunnen vreemde ogen dwingen! Het is duur maar is vooral in de onderbouw effectief. Sommige jongens gooien daar echter hun kop in de wind omdat hun de autonomie wordt ontnomen. Een oplossingsgerichte kort durende privé-coaching is dan een goed alternatief zie htttp://www.GoedPresteren.nl

Ouders doen er verstandig aan te allen tijde goede contacten met de mentor en vakdocenten te onderhouden. Bespreek wat je opvalt aan je zoon. Docenten zijn de experts op didactisch en pedagogisch gebied. Zij hebben vaker met puberende leerlingen te maken gehad.

Lezingen/ workshops voor ouders
Denk niet dat je de enige bent die met een lastige ongeïnteresseerde puberzoon worstelt. Een lezing/workshop voor ouders geeft in korte tijd inzicht in het puberbrein en de puberhormonen. Tips worden verstrekt. Er is daarin ook tijd voor het uitwisselen van ervaringen.